Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Μάθημα: Άλγεβρα
Διάρκεια: 45 λεπτά
Ημερομηνία: ___________
Στόχοι Μάθησης
Γενικός Στόχος
Οι μαθητές να μάθουν να λύνουν ανισώσεις Α’ βαθμού και να εκφράζουν τις λύσεις τους με σύνολο τιμών και σε αριθμογραμμή.
Ειδικοί Στόχοι
- Αναγνωρίζουν τι είναι ανίσωση και σε τι διαφέρει από εξίσωση.
- Λύνουν ανισώσεις πρώτου βαθμού με έναν άγνωστο.
- Κατανοούν τον κανόνα αλλαγής φοράς της ανισότητας κατά τον πολλαπλασιασμό ή διαίρεση με αρνητικό αριθμό.
- Παρουσιάζουν το σύνολο λύσεων με σύμβολα και σε αριθμογραμμή.
Προαπαιτούμενες Γνώσεις
- Λύση εξισώσεων πρώτου βαθμού.
- Βασικές ιδιότητες ανισοτήτων.
- Αναπαράσταση αριθμών σε αριθμογραμμή.
Διδακτικά Μέσα και Υλικά
- Πίνακας / Διαδραστικός πίνακας
- Φύλλα εργασίας με ανισώσεις
- Αριθμογραμμές (εκτυπωμένες ή στον πίνακα)
Αναλυτική Πορεία Μαθήματος
1. Εισαγωγή – Κίνητρο (5 λεπτά)
Ερώτηση: «Αν το εισιτήριο για το λούνα παρκ κοστίζει 5€ και έχουμε 20€, για πόσα άτομα μπορούμε να αγοράσουμε εισιτήρια;»
Απάντηση: \( 5x \le 20 \Rightarrow x \le 4 \).
Σύνδεση: «Σήμερα θα μάθουμε πώς να λύνουμε προβλήματα που απαιτούν ανισώσεις και όχι μόνο εξισώσεις.»
---2. Κύρια Διδασκαλία (25 λεπτά)
Φάση 1: Τι είναι ανίσωση (5 λεπτά)
- Παρουσίαση συμβόλων: \( <, >, \le, \ge \)
- Σύγκριση με εξίσωση: πολλές πιθανές λύσεις αντί για μία.
Φάση 2: Λύση Ανισώσεων (10 λεπτά)
Παράδειγμα 1:
Λύσε την ανίσωση \( 2x - 3 \le 7 \)
$$ \begin{align*} 2x - 3 &\le 7 \\ 2x &\le 10 \\ x &\le 5 \end{align*} $$ ---Παράδειγμα 2 (με αρνητικό συντελεστή):
Λύσε την ανίσωση \( -3x > 9 \)
$$ \begin{align*} -3x &> 9 \\ x &< -3 \end{align*} $$Παρατήρηση: Η φορά της ανισότητας αλλάζει όταν διαιρούμε με αρνητικό αριθμό.
---Φάση 3: Γραφική Παράσταση Λύσεων (5 λεπτά)
- Σχεδιάζουμε αριθμογραμμή και σημειώνουμε το σύνολο λύσεων.
- Παράδειγμα: \( x \le 5 \) → γεμάτος κύκλος στο 5 και γραμμή προς τα αριστερά.
- Παράδειγμα: \( x > -3 \) → κενός κύκλος στο -3 και γραμμή προς τα δεξιά.
Φάση 4: Εφαρμογή σε Πρόβλημα (5 λεπτά)
«Ένα ταξί κοστίζει 3€ για επιβίβαση και 0,5€ για κάθε χιλιόμετρο. Αν έχεις 10€, μέχρι πόσα χιλιόμετρα μπορείς να ταξιδέψεις;»
Αναπαράσταση με ανίσωση:
$$ \begin{align*} 3 + 0.5x &\le 10 \\ 0.5x &\le 7 \\ x &\le 14 \end{align*} $$Μπορούμε να ταξιδέψουμε έως 14 km.
---3. Εμπέδωση – Αξιολόγηση (10 λεπτά)
Ατομικές Ασκήσεις
- Λύσε την ανίσωση \( 4x + 1 > 13 \).
- Λύσε την ανίσωση \( 5 - 2x \le 1 \) και σχεδίασε το σύνολο λύσεων.
- Ένα θέατρο χωράει έως 200 άτομα. Αν έχουν ήδη πουληθεί 120 εισιτήρια, πόσα εισιτήρια \(x\) μπορούν ακόμα να πουληθούν; Γράψε την ανίσωση και βρες τη λύση.
4. Κλείσιμο – Ανακεφαλαίωση (5 λεπτά)
- Τι είναι ανίσωση και σε τι διαφέρει από εξίσωση;
- Πότε αλλάζει η φορά της ανισότητας;
- Πώς εκφράζουμε τις λύσεις με αριθμογραμμή;
Exit Ticket: Κάθε μαθητής λύνει μια ανίσωση και σχεδιάζει το σύνολο λύσεων.
Διαφοροποίηση
- Μαθητές που δυσκολεύονται: Παρέχονται απλές ανισώσεις και αριθμογραμμές.
- Προχωρημένοι μαθητές: Δίνονται προβλήματα με κλάσματα και συνδυασμό πολλών ανισώσεων.
Αξιολόγηση
- Παρατήρηση συμμετοχής και σωστής λύσης ανισώσεων στον πίνακα
- Συμπλήρωση φύλλου εργασίας
- Exit Ticket στο τέλος της ώρας
Εργασία για το Σπίτι
- Βιβλίο: Ασκήσεις σελίδας ___, 1–6.
- Δημιούργησε ένα λεκτικό πρόβλημα που να λύνεται με ανίσωση και λύσε το.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου