Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Μάθημα: Άλγεβρα
Διάρκεια: 45 λεπτά
Ημερομηνία: ___________
Στόχοι Μάθησης
Γενικός Στόχος
Οι μαθητές να μάθουν να διατυπώνουν και να λύνουν εξισώσεις για να επιλύουν προβλήματα της καθημερινής ζωής και των μαθηματικών.
Ειδικοί Στόχοι
- Αναγνωρίζουν ποια προβλήματα επιλύονται με τη χρήση εξίσωσης.
- Μεταφράζουν λεκτικά προβλήματα σε μαθηματική γλώσσα.
- Δημιουργούν και λύνουν εξισώσεις πρώτου βαθμού.
- Ελέγχουν τη λύση και την ερμηνεύουν στο πλαίσιο του προβλήματος.
Προαπαιτούμενες Γνώσεις
- Επίλυση απλών εξισώσεων πρώτου βαθμού με έναν άγνωστο.
- Κατανόηση της έννοιας της μεταβλητής.
- Μετατροπή λεκτικών περιγραφών σε αλγεβρικές παραστάσεις.
Διδακτικά Μέσα και Υλικά
- Πίνακας / Διαδραστικός πίνακας
- Φύλλα εργασίας με προβλήματα
- Μαρκαδόροι ή κάρτες για ομαδική εργασία
Αναλυτική Πορεία Μαθήματος
1. Εισαγωγή – Κίνητρο (5 λεπτά)
Ερώτηση: «Ένα εισιτήριο κινηματογράφου κοστίζει 6€. Πόσο θα πληρώσουν 5 άτομα;»
Απάντηση: 30€.Κι αν δεν ξέρουμε την τιμή και τη συμβολίσουμε με \(x\); Τότε η συνολική τιμή είναι \(5x\).
Σύνδεση: «Σήμερα θα μάθουμε πώς να λύνουμε προβλήματα της καθημερινότητας χρησιμοποιώντας εξισώσεις.»
2. Κύρια Διδασκαλία (25 λεπτά)
Φάση 1: Από το Πρόβλημα στην Εξίσωση (10 λεπτά)
Παράδειγμα 1: «Το διπλάσιο ενός αριθμού αυξημένο κατά 5 είναι ίσο με 17. Βρες τον αριθμό.»
- Βήμα 1: Θέτω \(x\) = άγνωστος αριθμός
- Βήμα 2: Μεταφράζω σε εξίσωση: \(2x + 5 = 17\)
- Βήμα 3: Λύνω την εξίσωση:
- Βήμα 4: Ερμηνεία → Ο αριθμός είναι 6.
Φάση 2: Επίλυση Προβλημάτων (10 λεπτά)
Παράδειγμα 2: «Το άθροισμα δύο διαδοχικών περιττών αριθμών είναι 36. Βρες τους αριθμούς.»
- Θέτω \(x\) = ο πρώτος περιττός αριθμός
- Τότε ο επόμενος διαδοχικός περιττός είναι \(x + 2\)
- Η εξίσωση είναι: \(x + (x + 2) = 36\)
Άρα οι αριθμοί είναι 17 και 19.
---Φάση 3: Ομαδική Δραστηριότητα (5 λεπτά)
Οι μαθητές σε ομάδες λύνουν το πρόβλημα:
«Η περίμετρος ενός ορθογωνίου είναι 48 cm. Το μήκος είναι κατά 4 cm μεγαλύτερο από το πλάτος. Βρες τις διαστάσεις.»
Ενδεικτική λύση:
$$ \begin{align*} 2x + 2(x + 4) &= 48 \\ 2x + 2x + 8 &= 48 \\ 4x + 8 &= 48 \\ 4x &= 40 \\ x &= 10 \end{align*} $$Άρα πλάτος = 10 cm και μήκος = 14 cm.
---3. Εμπέδωση – Αξιολόγηση (10 λεπτά)
Ατομικές Ασκήσεις
- Το τριπλάσιο ενός αριθμού μειωμένο κατά 7 είναι 20. Βρες τον αριθμό.
- Η ηλικία του πατέρα είναι διπλάσια του γιου και το άθροισμα των ηλικιών τους είναι 54. Βρες τις ηλικίες.
- Η περίμετρος ενός ισοσκελούς τριγώνου είναι 50 cm. Η βάση είναι 10 cm και οι άλλες πλευρές ίσες. Βρες τις ίσες πλευρές.
4. Κλείσιμο – Ανακεφαλαίωση (5 λεπτά)
- Πώς μετατρέπουμε ένα λεκτικό πρόβλημα σε εξίσωση;
- Ποια βήματα ακολουθούμε για να βρούμε τη λύση;
- Πώς ελέγχουμε αν η λύση έχει νόημα;
Exit Ticket: Κάθε μαθητής δημιουργεί ένα μικρό πρόβλημα που λύνεται με εξίσωση και το παραδίδει.
Διαφοροποίηση
- Μαθητές που δυσκολεύονται: Παρέχονται οδηγίες βήμα προς βήμα και παραδείγματα με ακέραιους αριθμούς.
- Προχωρημένοι μαθητές: Προβλήματα με περισσότερες από μία εξισώσεις ή με λόγους και ποσοστά.
Αξιολόγηση
- Παρατήρηση και συμμετοχή στις δραστηριότητες
- Σωστές λύσεις στα φύλλα εργασίας
- Exit Ticket στο τέλος της ώρας
Εργασία για το Σπίτι
- Βιβλίο: Ασκήσεις σελίδας ___, 1–6.
- Φτιάξε 2 λεκτικά προβλήματα και λύσε τα με εξίσωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου