Η διαφορά στο μέγεθος και στη θέση των επιλογών δεν αφαίρεσε τυπικά την ελευθερία επιλογής, αλλά καθοδήγησε ψυχολογικά τους ψηφοφόρους προς την «επιθυμητή» απάντηση.
Τι είναι η Nudge Theory;
Η Nudge Theory (Θεωρία του «Σπρωξίματος») υποστηρίζει ότι μικρές αλλαγές στον τρόπο που παρουσιάζονται οι επιλογές – η λεγόμενη αρχιτεκτονική της επιλογής – μπορούν να επηρεάσουν τις αποφάσεις των ανθρώπων χωρίς καταναγκασμό.
Παραδείγματα nudges:
-
Προβολή της «προτεινόμενης» επιλογής πιο έντονα ή σε πρώτη θέση.
-
Χρήση προεπιλεγμένων επιλογών (π.χ. αυτόματη εγγραφή σε πρόγραμμα αποταμίευσης).
-
Οπτική ή γλωσσική διατύπωση που ευνοεί μια απόφαση.
Από την πολιτική στην καθημερινότητα
Αν και το παράδειγμα του 1938 είναι προπαγανδιστικό και χειριστικό, η ίδια αρχή χρησιμοποιείται σήμερα σε πιο θετικά πλαίσια, όπως:
-
Ενθάρρυνση υγιεινών διατροφικών συνηθειών.
-
Προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον συμπεριφορών.
-
Βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους.
Η Nudge Theory δείχνει πώς η παρουσίαση των επιλογών μπορεί να επηρεάσει βαθιά τις αποφάσεις μας, ακόμη και όταν πιστεύουμε ότι ενεργούμε «ελεύθερα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου