Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2025

Παρενθέσεις, Αγκύλες και Άγκιστρα στα Μαθηματικά: Πώς Καθορίζουν τη Σειρά των Πράξεων

Στα μαθηματικά, συχνά βλέπουμε διάφορα σύμβολα που χρησιμοποιούνται για να ομαδοποιήσουν αριθμούς και πράξεις:

  • ( ) Παρενθέσεις (round brackets)

  • [ ] Αγκύλες (square brackets)

  • { } Άγκιστρα (curly braces)

Αυτά τα σύμβολα δεν είναι τυχαία. Χρησιμοποιούνται για να μας δείχνουν με ποια σειρά πρέπει να εκτελέσουμε τις πράξεις. Ο κανόνας είναι πάντα να δουλεύουμε από μέσα προς τα έξω.


1. Παρενθέσεις ( )

Οι παρενθέσεις είναι το πιο βασικό σύμβολο ομαδοποίησης. Όταν τις βλέπουμε, λύνουμε πρώτα ό,τι βρίσκεται μέσα σε αυτές.

Παράδειγμα:

95÷(83)×2+6

  1. Υπολογίζουμε πρώτα το (8 − 3) = 5

  2. Έχουμε: 9 − 5 ÷ 5 × 2 + 6

  3. Κάνουμε διαίρεση και πολλαπλασιασμό από αριστερά προς τα δεξιά:
    5 ÷ 5 = 1, 1 × 2 = 2

  4. Γίνεται: 9 − 2 + 6 = 13

Συμπέρασμα: οι παρενθέσεις αλλάζουν τη σειρά που θα κάναμε κανονικά τις πράξεις.

Παρενθέσεις και Πολλαπλασιασμός

Όταν βλέπουμε κάτι όπως:

3(2+5)

σημαίνει πολλαπλασιασμό. Πρώτα λύνουμε μέσα: (2+5) = 7 και μετά 3×7 = 21.


2. Αγκύλες [ ]

Οι αγκύλες εμφανίζονται συνήθως όταν έχουμε πολλές παρενθέσεις μέσα σε μια πιο πολύπλοκη έκφραση. Μπαίνουν μετά τις παρενθέσεις.

Παράδειγμα:

43[42(63)]÷3

  1. Λύνουμε πρώτα τις παρενθέσεις: (6−3) = 3 → 4 − 3[4 − 2×3] ÷ 3

  2. Μέσα στις αγκύλες: 4 − 6 = −2 → 4 − 3[−2] ÷ 3

  3. Οι αγκύλες σημαίνουν πολλαπλασιασμό: 3×(−2) = −6 → 4 − (−6) ÷ 3

  4. Γίνεται: 4 + 6 ÷ 3 = 4 + 2 = 6


3. Άγκιστρα { }

Τα άγκιστρα χρησιμοποιούνται όταν έχουμε ακόμα πιο πολύπλοκες εκφράσεις με παρενθέσεις και αγκύλες μαζί.

Παράδειγμα:

2{1+[4(2+1)+3]}2 \{1 + [4(2+1) + 3]\}

  1. Μέσα στις παρενθέσεις: (2+1) = 3 → 2{1 + [4×3 + 3]}

  2. Μέσα στις αγκύλες: 4×3 + 3 = 15 → 2{1 + 15}

  3. Μέσα στα άγκιστρα: 1+15 = 16 → 2×16 = 32


4. Η Σειρά Ομαδοποίησης

Πρέπει να θυμόμαστε ότι όταν έχουμε πολλαπλά σύμβολα, η σειρά είναι:

{  [  (  )  ]  }

Δηλαδή:

  1. Πρώτα λύνουμε παρενθέσεις ( )

  2. Μετά τις αγκύλες [ ]

  3. Τέλος τα άγκιστρα { }


5. Συμβουλή για Μαθητές

Σκεφτείτε αυτές τις δομές σαν «μαθηματικά κουτιά» που ανοίγουν από μέσα προς τα έξω.

  • Αν δείτε πολλές, ξεκινάτε πάντα από την πιο εσωτερική.

  • Μόλις τελειώσετε με αυτή, προχωράτε στην επόμενη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

>
.crml-btn-stop { background-color: #FF6C00 !important; color: #fff !important; }