🧭 Σχέδιο Μαθήματος
Μάθημα: Στατιστική
Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Θέμα: Βασικές Έννοιες Στατιστικής – Πληθυσμός και Δείγμα
Διάρκεια: 45 λεπτά
Ημερομηνία: ___________
🎯 Στόχοι Μάθησης
Γενικός Στόχος
Οι μαθητές να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες της Στατιστικής και να διακρίνουν μεταξύ πληθυσμού και δείγματος.
Ειδικοί Στόχοι
Οι μαθητές να μπορούν να:
-
Ορίζουν τι είναι πληθυσμός σε μια στατιστική έρευνα.
-
Εξηγούν την έννοια του δείγματος και τον λόγο που χρησιμοποιείται.
-
Παρέχουν παραδείγματα πληθυσμών και δειγμάτων από την καθημερινή ζωή.
-
Διακρίνουν αντιπροσωπευτικά και μη αντιπροσωπευτικά δείγματα.
📘 Προαπαιτούμενες Γνώσεις
-
Κατανόηση συνόλων και υποσυνόλων.
-
Βασική γνώση συλλογής και οργάνωσης δεδομένων.
🧰 Διδακτικά Μέσα και Υλικά
-
Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας.
-
Φύλλα εργασίας με παραδείγματα και δραστηριότητες.
-
Χρωματιστές κάρτες για ομαδική εργασία (π.χ. κόκκινες = δείγμα, μπλε = πληθυσμός).
-
Σύντομο βίντεο ή εικόνα με παραδείγματα πληθυσμών (προαιρετικά).
🧩 Αναλυτική Πορεία Μαθήματος
1️⃣ Εισαγωγή – Κίνητρο (5’)
Ερώτηση:
«Αν θέλουμε να βρούμε τον μέσο όρο ύψους των μαθητών της πόλης μας, πρέπει να μετρήσουμε όλους τους μαθητές;»
Συζήτηση:
Οι μαθητές απαντούν και οδηγούνται στο συμπέρασμα ότι αυτό δεν είναι πρακτικά δυνατό.
Σύνδεση με το μάθημα:
«Στη Στατιστική μελετούμε πληθυσμούς, αλλά συνήθως χρησιμοποιούμε μόνο ένα μέρος τους, δηλαδή ένα δείγμα.»
2️⃣ Κύρια Διδασκαλία (25’)
➤ Φάση 1: Έννοια του Πληθυσμού (8’)
Ορισμός:
Ο πληθυσμός είναι το σύνολο όλων των στοιχείων που μας ενδιαφέρουν σε μια στατιστική μελέτη.
Παραδείγματα:
-
Όλοι οι μαθητές ενός σχολείου.
-
Όλα τα δέντρα ενός πάρκου.
-
Όλοι οι κάτοικοι μιας πόλης.
Δραστηριότητα:
Οι μαθητές σε ομάδες προτείνουν δικά τους παραδείγματα πληθυσμών.
➤ Φάση 2: Έννοια του Δείγματος (8’)
Ορισμός:
Το δείγμα είναι ένα υποσύνολο του πληθυσμού, που επιλέγεται για μελέτη.
Σκοπός:
Να εξαγάγουμε συμπεράσματα για τον πληθυσμό χωρίς να μελετήσουμε όλα τα στοιχεία.
Παράδειγμα:
Πληθυσμός: Όλοι οι μαθητές του σχολείου.
Δείγμα: 30 μαθητές από όλες τις τάξεις.
➤ Φάση 3: Αντιπροσωπευτικό Δείγμα (9’)
Ένα δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό όταν αντικατοπτρίζει όλα τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού σε σωστές αναλογίες.
Παραδείγματα:
-
Μη αντιπροσωπευτικό: Επιλέγουμε μόνο μαθητές της Α’ Γυμνασίου.
-
Αντιπροσωπευτικό: Επιλέγουμε μαθητές από όλες τις τάξεις, τυχαία.
Δραστηριότητα:
Οι ομάδες των μαθητών γράφουν ένα παράδειγμα πληθυσμού και επιλέγουν δείγμα που θεωρούν αντιπροσωπευτικό.
3️⃣ Εμπέδωση – Αξιολόγηση (10’)
Ασκήσεις:
-
Γράψε ένα παράδειγμα πληθυσμού και δείγματος για μια έρευνα προτιμήσεων μουσικής.
-
Εξήγησε γιατί είναι δύσκολο να μελετηθεί ολόκληρος ο πληθυσμός.
-
Δώσε ένα παράδειγμα αντιπροσωπευτικού και ένα μη αντιπροσωπευτικού δείγματος για τον ίδιο πληθυσμό.
4️⃣ Κλείσιμο – Ανακεφαλαίωση (5’)
Ερωτήσεις Αναστοχασμού:
-
Τι είναι πληθυσμός στη Στατιστική;
-
Τι είναι δείγμα και γιατί το χρησιμοποιούμε;
-
Πότε λέμε ότι ένα δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό;
Exit Ticket:
Γράψε ένα παράδειγμα πληθυσμού και του αντίστοιχου δείγματος.
🧮 Διαφοροποίηση
-
Μαθητές που δυσκολεύονται:
Εργάζονται με παραδείγματα από το άμεσο περιβάλλον (π.χ. τάξη, οικογένεια, σχολείο). -
Προχωρημένοι μαθητές:
Συζητούν την έννοια του σφάλματος δειγματοληψίας και της τυχαίας επιλογής.
🧾 Αξιολόγηση
-
Συμμετοχή στη συζήτηση και τις δραστηριότητες.
-
Ορθότητα απαντήσεων στο φύλλο εργασίας.
-
Ολοκλήρωση του Exit Ticket.
🏠 Εργασία για το Σπίτι
-
Γράψε τρία παραδείγματα πληθυσμών και κατάλληλων δειγμάτων.
-
Εξήγησε γιατί τα δείγματα πρέπει να είναι αντιπροσωπευτικά.
.png)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου