🧭 Σχέδιο Μαθήματος
Μάθημα: Άλγεβρα
Τάξη: Β’ Γυμνασίου
Θέμα: Τετραγωνική Ρίζα Θετικού Αριθμού
Διάρκεια: 45 λεπτά
Ημερομηνία: ___________
🎯 Στόχοι Μάθησης
Γενικός Στόχος
Οι μαθητές να κατανοήσουν την έννοια της τετραγωνικής ρίζας θετικού αριθμού και να μπορούν να υπολογίζουν ή να προσεγγίζουν απλές τετραγωνικές ρίζες.
Ειδικοί Στόχοι
Οι μαθητές:
-
Αναγνωρίζουν το σύμβολο της τετραγωνικής ρίζας (√).
-
Κατανοούν ότι η τετραγωνική ρίζα θετικού αριθμού είναι ο θετικός αριθμός που όταν υψωθεί στο τετράγωνο δίνει τον αρχικό αριθμό.
-
Υπολογίζουν τετραγωνικές ρίζες τελείων τετραγώνων.
-
Προσεγγίζουν τετραγωνικές ρίζες μη τελείων τετραγώνων.
📘 Προαπαιτούμενες Γνώσεις
-
Υπολογισμός τετραγώνων φυσικών αριθμών.
-
Κατανόηση της ύψωσης σε δύναμη.
-
Τοποθέτηση αριθμών στην αριθμογραμμή.
🧰 Διδακτικά Μέσα και Υλικά
-
Πίνακας ή διαδραστικός πίνακας.
-
Πίνακας τετραγώνων (1² έως 20²).
-
Φύλλα εργασίας με ασκήσεις.
-
Χάρακας, αριθμογραμμή.
-
Εργαλείο GeoGebra (προαιρετικά).
🧩 Αναλυτική Πορεία Μαθήματος
1️⃣ Εισαγωγή – Κίνητρο (5’)
Ερώτηση:
«Ποιον αριθμό πρέπει να πολλαπλασιάσουμε με τον εαυτό του για να πάρουμε 25;»
Απάντηση:
5, γιατί 5² = 25.
Σύνδεση με το μάθημα:
«Σήμερα θα μάθουμε να βρίσκουμε τον θετικό αριθμό που, όταν υψωθεί στο τετράγωνο, δίνει έναν συγκεκριμένο αριθμό – την τετραγωνική ρίζα.»
2️⃣ Κύρια Διδασκαλία (25’)
➤ Φάση 1: Έννοια της Τετραγωνικής Ρίζας (10’)
Ορισμός:
Η τετραγωνική ρίζα ενός θετικού αριθμού a είναι ο θετικός αριθμός x που ικανοποιεί
Συμβολισμός:
Παραδείγματα: √25 = 5, √49 = 7.
Παρατήρηση:
Η εξίσωση x² = a έχει δύο λύσεις, x = ±√a, αλλά με τον συμβολισμό √a εννοούμε την κύρια (θετική) ρίζα.
➤ Φάση 2: Υπολογισμός Τετραγωνικών Ριζών (10’)
Παράδειγμα 1: √36 = 6 (επειδή 6² = 36)
Παράδειγμα 2 (μη τέλειο τετράγωνο): √10 → 3² = 9, 4² = 16 → √10 ∈ (3, 4)
Άρα √10 ≈ 3,16.
Ο εκπαιδευτικός δείχνει στον πίνακα τον πίνακα τετραγώνων 1²–20² και οι μαθητές παρατηρούν ποιοι αριθμοί είναι τέλεια τετράγωνα.
➤ Φάση 3: Αναπαράσταση στην Αριθμογραμμή (5’)
Σημειώνουμε:
√4 = 2, √9 = 3, √10 ≈ 3,16.
Επίδειξη με χάρακα ή GeoGebra:
Με το Πυθαγόρειο Θεώρημα, κατασκευάζουμε √2 ως τη διαγώνιο τετραγώνου πλευράς 1.
3️⃣ Εμπέδωση – Αξιολόγηση (10’)
Ασκήσεις:
-
Βρες τις τετραγωνικές ρίζες των 1, 4, 9, 16, 25.
-
Προσδιόρισε προσεγγιστικά τις √2, √3, √5.
-
Τοποθέτησε τον αριθμό √7 στην αριθμογραμμή.
4️⃣ Κλείσιμο – Ανακεφαλαίωση (5’)
Ερωτήσεις:
-
Τι εκφράζει η τετραγωνική ρίζα ενός αριθμού;
-
Πώς υπολογίζουμε τις ρίζες τελείων τετραγώνων;
-
Πώς προσεγγίζουμε τις ρίζες μη τελείων τετραγώνων;
Exit Ticket:
«Γράψε την τιμή τριών τετραγωνικών ριζών: μίας τελείου τετραγώνου και δύο μη τελείων.»
🧮 Διαφοροποίηση
-
Μαθητές που δυσκολεύονται:
Εργάζονται με απλούς αριθμούς και αντίστροφες ερωτήσεις (π.χ. “Ποιος αριθμός στο τετράγωνο δίνει 81;”). -
Προχωρημένοι μαθητές:
Προσεγγίζουν ρίζες με στρογγυλοποίηση στο δεύτερο δεκαδικό και κατασκευάζουν γραφικά το √2 ή το √3 στην αριθμογραμμή.
🧾 Αξιολόγηση
-
Συμμετοχή στη συζήτηση.
-
Ορθότητα υπολογισμών και τοποθέτησης στην αριθμογραμμή.
-
Ακρίβεια στο Exit Ticket.
🏠 Εργασία για το Σπίτι
-
Βιβλίο: Ασκήσεις σελίδας ___ (1–5).
-
Υπολόγισε προσεγγιστικά τις τετραγωνικές ρίζες των 2, 3, 5 και 8 στο δεύτερο δεκαδικό.
-
(Προαιρετικά): Κατασκεύασε με χάρακα ή GeoGebra τη ρίζα του 2 πάνω σε τετράγωνο πλευράς 1.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου