📖 Η Ιστορία
Στη δεκαετία του ’80, η Continental Basketball Association (CBA) θέλησε να ενισχύσει το ενδιαφέρον του κοινού με έναν πρωτότυπο διαγωνισμό: “The $1,000,000 Easy Street Shootout.”
Οι κανόνες ήταν απλοί:
- Οι παίκτες κληρώνονταν για τη σειρά εκτέλεσης.
- Κάθε παίκτης επιχειρούσε ένα μόνο σουτ από όποια απόσταση ήθελε.
- Ο νικητής ήταν εκείνος που έβαζε το μακρύτερο σουτ.
- Αν όλοι αστοχούσαν, ο διαγωνισμός συνεχιζόταν σε sudden death: ο πρώτος που σκόραρε κέρδιζε.
Μια λεπτομέρεια όμως έκανε το παιχνίδι μη ισότιμο: 👉 Αν δύο παίκτες έβαζαν σουτ από την ίδια απόσταση, νικούσε ο δεύτερος.
🧮 Το Μαθηματικό Μοντέλο
Ας υποθέσουμε ότι:
- Όλοι οι παίκτες είναι ίσης ικανότητας.
- Η πιθανότητα ευστοχίας
s(d)
μειώνεται όσο αυξάνεται η απόστασηd
:
s(0)=1
,s(90)=0
. - Οι παίκτες επιλέγουν στρατηγικά την απόσταση που θα ρίξουν.
Για αρχή, ας μελετήσουμε την απλούστερη περίπτωση: Δύο παίκτες (Α και Β).
⚖️ Παιχνίδι Δύο Παικτών
- Ο παίκτης Α ρίχνει πρώτος από απόσταση
d₁
με πιθανότητα επιτυχίαςs₁ = s(d₁)
. - Ο παίκτης Β βλέπει το αποτέλεσμα και αποφασίζει τι θα κάνει.
🏀 Αν ο Α βάλει:
Ο Β μπορεί να ρίξει από ίδια απόσταση (και να κερδίσει στην ισοπαλία).
Πιθανότητα επιτυχίας = s₁
.
Αν ρίξει πιο μακριά, η πιθανότητα μειώνεται.
Άρα η πιθανότητα να κερδίσει ο Β είναι s₁
.
❌ Αν ο Α αστοχήσει:
Ο Β χρειάζεται μόνο ένα εύστοχο για να κερδίσει.
Επιλέγει την απόσταση με μέγιστη πιθανότητα pₘₐₓ
.
Άρα P(Β νικά | Α αστόχησε) = pₘₐₓ
.
🧠 Συνολική πιθανότητα νίκης του Β:
P_B = s₁² - s₁ pₘₐₓ + pₘₐₓ
Ο Α επιλέγει s₁
για να ελαχιστοποιήσει το P_B
.
s₁* = pₘₐₓ / 2 P_B(min) = pₘₐₓ (1 - pₘₐₓ / 4)
📊 Παράδειγμα
pₘₐₓ | s₁* | Πιθανότητα νίκης Β |
---|---|---|
1.0 | 0.5 | 0.75 |
0.8 | 0.4 | 0.64 |
0.6 | 0.3 | 0.51 |
📌 Ακόμη κι όταν όλοι είναι εξίσου καλοί, ο δεύτερος παίκτης έχει πλεονέκτημα. Η πληροφορία από το σουτ του πρώτου του επιτρέπει προσαρμογή.
🧩 Γενίκευση για Περισσότερους Παίκτες
Όσο περισσότεροι συμμετέχουν:
- Τόσο πιο πολύ ωφελείσαι αν ρίχνεις τελευταίος.
- Οι πρώτοι πρέπει να ρισκάρουν με πιο μακρινά σουτ.
- Οι τελευταίοι μπορούν να επιλέξουν ασφαλέστερα, ισοφαρίζοντας προηγούμενα σουτ.
Η βέλτιστη στρατηγική σχηματίζει κλίμακα αποστάσεων: όσο πιο πίσω η σειρά σου, τόσο μικρότερη απόσταση επιλέγεις.
💡 Παιδαγωγική Εφαρμογή
Μπορείς να ζητήσεις από τους μαθητές:
- Να μοντελοποιήσουν το παιχνίδι για 3 ή 4 παίκτες.
- Να προσομοιώσουν το παιχνίδι (Python, Excel ή Scratch).
- Να εξετάσουν για ποιο n σταθεροποιείται η πιθανότητα νίκης του τελευταίου.
- Να αναλύσουν τι αλλάζει αν η ισοπαλία δεν ευνοεί τον δεύτερο.
🧠 Τι Μαθαίνουμε
- Οι πιθανότητες περιγράφουν στρατηγική συμπεριφορά.
- Η σειρά εκτέλεσης επηρεάζει καθοριστικά το αποτέλεσμα.
- Το παιχνίδι γίνεται εργαλείο για πραγματικές αποφάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου