Όταν μιλάμε για μαθηματικά, σπάνια σκεφτόμαστε την πολιτική. Συνήθως τα αντιμετωπίζουμε ως σχολικό μάθημα, απαραίτητο μεν, αλλά μακριά από τα ζητήματα της δημόσιας ζωής.
Κι όμως, η έλλειψη βασικών μαθηματικών γνώσεων μπορεί να έχει πολύ σοβαρές πολιτικές συνέπειες.
🔹 Όταν τα μαθηματικά γίνονται ζήτημα κρίσης
Η αδυναμία κατανόησης απλών πράξεων, αναλογιών ή μιας εξίσωσης πρώτου βαθμού δεν είναι απλώς ένδειξη εκπαιδευτικού ελλείμματος. Είναι ένδειξη μειωμένης ικανότητας λογικής σκέψης.
Γιατί τα μαθηματικά δεν είναι μόνο αριθμοί· είναι τρόπος οργάνωσης του νου.
Όποιος μαθαίνει να λύνει μια εξίσωση, μαθαίνει να εντοπίζει τι γνωρίζει και τι αγνοεί, να διαχωρίζει τα δεδομένα από τα συμπεράσματα. Αυτή η δεξιότητα, που μοιάζει καθαρά σχολική, είναι στην πραγματικότητα πολιτική.
🔹 Η αδυναμία κατανόησης των αριθμών
Στην εποχή των δημοσκοπήσεων, των ποσοστών και των στατιστικών, η αριθμητική σκέψη είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ.
Όταν κάποιος δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα σε «20% αύξηση» και «20 ποσοστιαίες μονάδες», μπορεί εύκολα να παραπλανηθεί.
Κι όταν δεν γνωρίζει ότι μια «μείωση της ανεργίας κατά 2%» μπορεί να κρύβει στατιστικό τέχνασμα, τότε χάνει τη δυνατότητα να ασκήσει κριτική σε όσα του παρουσιάζονται ως αλήθειες.
Έτσι, η αριθμητική αδυναμία μετατρέπεται σε πολιτική ευπιστία.
🔹 Ο λαϊκισμός τρέφεται από τη μαθηματική αδυναμία
Ο λαϊκισμός βασίζεται σε συναισθηματικές υπερβολές, σε εύκολες συγκρίσεις και σε λογικά άλματα.
Όπου οι πολίτες δεν έχουν εξοικείωση με τις αναλογίες, την πιθανότητα ή τη λογική συνέπεια, τα επιχειρήματα που αψηφούν τη λογική βρίσκουν πρόσφορο έδαφος.
Και τότε, ο δημόσιος λόγος γίνεται επιφανειακός: φωνές αντί για επιχειρήματα, συνθήματα αντί για δεδομένα.
🔹 Η εκπαίδευση ως δημοκρατική άμυνα
Η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης δεν αφορά μόνο το σχολείο. Είναι υπόθεση δημοκρατίας.
Μια κοινωνία που μαθαίνει να κατανοεί αριθμούς, ποσοστά και λογικές σχέσεις, είναι κοινωνία ανθεκτική στη δημαγωγία.
Η εκπαίδευση, επομένως, δεν εξοπλίζει μόνο για την αγορά εργασίας· θωρακίζει τη δημοκρατία απέναντι στη χειραγώγηση.
Τελικά
Η αδυναμία στα μαθηματικά δεν είναι ζήτημα μόνο σχολικής ύλης. Είναι ζήτημα πολιτικού πολιτισμού.
Όταν οι πολίτες δεν μπορούν να κατανοήσουν τους αριθμούς που τους κυβερνούν, αφήνουν άλλους να αποφασίζουν για λογαριασμό τους.
Αν θέλουμε μια κοινωνία ελεύθερη και ώριμη, πρέπει πρώτα να είναι λογικά και αριθμητικά εγγράμματη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου