Τι συνέβη το 2015 και άλλαξε η παγκόσμια πορεία της μαθηματικής εκπαίδευσης;
Από την άνοδο των σκορ TIMSS στην πτώση του PISA 2022
Για περίπου είκοσι χρόνια — από το 1995 έως το 2015 — η διεθνής εικόνα στα μαθηματικά έμοιαζε, σε γενικές γραμμές, ενθαρρυντική. Οι μεγάλοι διεθνείς διαγωνισμοί και οι μελέτες επίδοσης έδειχναν ότι οι μαθητές σε πολλές χώρες γίνονταν καλύτεροι στα μαθηματικά.
Η μελέτη TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), που επαναλαμβάνεται κάθε 4 χρόνια, κατέγραψε για πρώτη φορά το 1995 τις επιδόσεις μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου σε δεκάδες χώρες. Μέχρι το 2015 είχαν ήδη ολοκληρωθεί έξι κύκλοι, δημιουργώντας μία 20ετή χρονοσειρά – τη μεγαλύτερη που διαθέτουμε σε διεθνές επίπεδο για επιδόσεις μαθητών σε μαθηματικά και φυσικές επιστήμες.
1. Από την αισιοδοξία των 20 χρόνων TIMSS…
Η ειδική αναφορά «20 Years of TIMSS: International Trends in Mathematics and Science Achievement» δείχνει ότι σε πολλές χώρες:
- οι μέσοι όροι στα μαθηματικά ανέβηκαν μεταξύ 1995 και 2015,
- βελτιώθηκαν τόσο οι χαμηλές όσο και οι υψηλές επιδόσεις (10ο και 90ό ποσοστημόριο),
- δημιουργήθηκε η αίσθηση ότι το σχολείο «παράγει» καλύτερους μαθητές από γενιά σε γενιά.
Στην επίσημη έκθεση των αποτελεσμάτων του TIMSS 2015 επισημαίνεται ότι η μελέτη έχει πλέον φτάσει στο σημείο να προσφέρει μακροχρόνιες τάσεις, δηλαδή όχι μόνο φωτογραφίες μιας χρονιάς, αλλά καμπύλες πορείας μιας χώρας σε βάθος δεκαετιών.
Μέχρι το 2015, τα δεδομένα της TIMSS στήριζαν το αφήγημα μιας «αργής αλλά πραγματικής ανόδου» στο επίπεδο των μαθηματικών παγκοσμίως.
2. …στο σημείο καμπής του 2015
Γιατί λοιπόν μιλάμε για το 2015 ως ορόσημο;
Το 2015 δεν είναι «μαγικό» έτος, αλλά:
- είναι το τελευταίο πλήρες σημείο της 20ετίας TIMSS (1995–2015),
- βρίσκεται λίγο πριν αρχίσουν να εμφανίζονται στη βιβλιογραφία πιο συστηματικές ενδείξεις στασιμότητας ή πτώσης,
- προηγείται των κύκλων PISA 2018 και PISA 2022, όπου η εικόνα αλλάζει δραματικά.
Μετα-αναλύσεις και δευτερογενείς μελέτες που χρησιμοποιούν δεδομένα TIMSS δείχνουν ότι, παρά τη γενική βελτίωση μέχρι το 2015, αρχίζουν ήδη να διαφαίνονται τάσεις κόπωσης σε αρκετά εκπαιδευτικά συστήματα, ιδιαίτερα σε ορισμένες δυτικές χώρες.
Έτσι, το 2015 λειτουργεί σαν σύνορο ανάμεσα:
- στην περίοδο 1995–2015: «ιστορία ανόδου»,
- και στην περίοδο μετά το 2015: «ιστορία αστάθειας και πτώσης».
3. Το PISA 2022: η θεαματική πτώση στα μαθηματικά
Αν η TIMSS μάς δείχνει την πορεία μέχρι το 2015, η PISA μάς δείχνει τι συνέβη στη συνέχεια.
Το PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ μετρά τις επιδόσεις μαθητών 15 ετών σε μαθηματικά, ανάγνωση και φυσικές επιστήμες, κάθε τρία χρόνια. Η πρόσφατη έκθεση «PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education» δίνει μια εικόνα ιδιαίτερα ανησυχητική για τα μαθηματικά.
- ο μέσος όρος των χωρών του ΟΟΣΑ στα μαθηματικά μειώθηκε περίπου κατά 15 μονάδες σε σχέση με το 2018 – η μεγαλύτερη πτώση που έχει καταγραφεί ανάμεσα σε δύο διαδοχικούς κύκλους,
- περίπου 31% των μαθητών κατά μέσο όρο βρίσκονται κάτω από το βασικό επίπεδο επάρκειας (κάτω από Level 2), δυσκολευόμενοι σε στοιχειώδεις εφαρμογές.
Στις αναλυτικές εκθέσεις για μεμονωμένες χώρες, όπως π.χ. η Ελλάδα, καταγράφεται επίσης σαφής πτώση των επιδόσεων στα μαθηματικά μεταξύ 2018 και 2022, ενισχύοντας την ιδέα ότι η υποχώρηση δεν αφορά μόνο λίγες περιπτώσεις αλλά ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών συστημάτων.
Παράλληλα, δημοσιογραφικές και ερευνητικές αναλύσεις πάνω στα δεδομένα TIMSS και PISA της τελευταίας δεκαετίας επισημαίνουν πως:
- σε αρκετές χώρες, οι επιδόσεις των καλύτερων μαθητών έπεσαν πιο έντονα από ό,τι των ασθενέστερων,
- η πτώση δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στην πανδημία COVID-19, αλλά συνδέεται με συσσωρευμένες εκπαιδευτικές και κοινωνικές αλλαγές.
4. Τι άλλαξε πραγματικά μετά το 2015;
Οι πηγές δεν μιλούν για «μαγική χρονιά», αλλά αν τις διαβάσει κανείς συνδυαστικά, αναδεικνύονται πέντε μεγάλες αλλαγές που γύρω στο 2015 παγιώνονται:
-
Κορεσμός της αρχικής εκπαιδευτικής ώθησης
Οι μεταρρυθμίσεις των δεκαετιών ’90–’00 έφεραν κέρδη, αλλά αυτά δεν συνεχίστηκαν αυτόματα. Τα κέρδη των πρώτων 20 ετών TIMSS έφτασαν σε ένα «πλατό». -
Μετασχηματισμός της σχέσης μαθητή–τεχνολογίας
Η τεχνολογία (κινητά, εφαρμογές, έτοιμες λύσεις) άρχισε να λειτουργεί όχι μόνο ως βοήθημα, αλλά συχνά ως υποκατάστατο της διαδικασίας επίλυσης. Αυτό δεν αποτυπώνεται άμεσα στα τεστ, αλλά αλλάζει το πλαίσιο μάθησης. -
Ενίσχυση των ανισοτήτων
Μελέτες που χρησιμοποιούν δεδομένα TIMSS και PISA δείχνουν ότι κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες (μορφωτικό επίπεδο γονέων, πόροι στο σπίτι, πρόσβαση σε βιβλία) συνδέονται όλο και πιο στενά με τις επιδόσεις. -
Πίεση για εξετάσεις – όχι για βαθιά κατανόηση
Σε πολλές χώρες, το σχολείο οργανώθηκε γύρω από εξετάσεις υψηλού διακυβεύματος. Τα διεθνή τεστ, αντί να γίνουν αφορμή για ουσιαστικές αλλαγές, συχνά οδήγησαν σε κουλτούρα «διδασκαλίας για το τεστ». -
Συστημικά σοκ: κρίσεις και πανδημία
Η PISA 2022 τεκμηριώνει ότι η πανδημία είχε σαφές αρνητικό αποτύπωμα στις επιδόσεις· όμως τονίζει επίσης ότι οι τάσεις στασιμότητας ή πτώσης στα μαθηματικά είχαν αρχίσει πριν από την COVID-19.
Το 2015 δεν είναι ένα τυχαίο έτος· είναι το σημείο όπου η περίοδος «κέρδη από τις μεταρρυθμίσεις» ολοκληρώνεται και αρχίζει η περίοδος «συστημικής κόπωσης και νέων προκλήσεων».
5. Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον της μαθηματικής εκπαίδευσης;
Οι μακροχρόνιες τάσεις TIMSS–PISA μας υπενθυμίζουν ότι:
- δεν υπάρχει φυσικός νόμος που να εγγυάται πως κάθε νέα γενιά θα ξέρει περισσότερα μαθηματικά από την προηγούμενη,
- η βελτίωση μέχρι το 2015 ήταν αποτέλεσμα στοχευμένων πολιτικών και σταθερών επενδύσεων, όχι αυτονόητη εξέλιξη,
- χωρίς νέα, συνειδητή προσπάθεια, τα μαθηματικά όχι μόνο δεν βελτιώνονται, αλλά υποχωρούν.
Από την οπτική ενός εκπαιδευτικού ή ενός υπεύθυνου πολιτικής, το μήνυμα είναι καθαρό:
Αν δεν υπάρξει νέα επένδυση σε ποιοτική διδασκαλία, μείωση ανισοτήτων και καλλιέργεια κουλτούρας μαθηματικής σκέψης, το 2015 θα μείνει στη μνήμη ως η χρονιά που η παγκόσμια καμπύλη στα μαθηματικά γύρισε προς τα κάτω.
6. Ενδεικτικές βιβλιογραφικές αναφορές
- Mullis, I. V. S. et al. (2016). TIMSS 2015 International Results in Mathematics. IEA, Boston College.
- Mullis, I. V. S., Martin, M. O. (2016). 20 Years of TIMSS: International Trends in Mathematics and Science Achievement. TIMSS & PIRLS International Study Center.
- OECD (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. Paris: OECD Publishing.
- OECD (2023). PISA 2022 Results, Country Note: Greece. Paris: OECD Publishing.
- NCES / NCEE (διάφορες αναφορές) πάνω στις τάσεις TIMSS και PISA.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου