Σε τέτοια παιχνίδια εμφανίζεται ένα θεμελιώδες, αλλά λιγότερο γνωστό, αποτέλεσμα: το Θεώρημα του Zermelo. Σύμφωνα με αυτό, σε κάθε παιχνίδι δύο παικτών με:
-
εναλλαγή κινήσεων,
-
πεπερασμένη διάρκεια,
-
πλήρη πληροφόρηση,
-
και χωρίς ισοπαλία,
ένας από τους δύο παίκτες διαθέτει νικηφόρα στρατηγική. Δηλαδή, είτε ο πρώτος παίκτης μπορεί να εξασφαλίσει νίκη ανεξάρτητα από τις κινήσεις του αντιπάλου του, είτε το ίδιο μπορεί να κάνει ο δεύτερος.
Αυτό το αποτέλεσμα συνδέεται με τον Ernst Zermelo, ο οποίος το ανέδειξε το 1913 με αναφορά στο σκάκι. Αν και το σκάκι επιτρέπει ισοπαλία, το θεώρημα επεκτείνεται και σε αυτή την περίπτωση: με τέλεια παιχνίδι, ένα αποτέλεσμα (νίκη ή ισοπαλία) είναι προκαθορισμένο, ακόμη κι αν δεν γνωρίζουμε ποιο.
Παράδειγμα Παιχνιδιού: Το Nim
Το Nim είναι από τα πιο κλασικά παιχνίδια στρατηγικής. Υπάρχουν σωροί αντικειμένων, και οι παίκτες εναλλάξ αφαιρούν όσα θέλουν από έναν μόνο σωρό.
Δεν υπάρχει τύχη, ούτε κρυφές πληροφορίες.
Το αποτέλεσμα εξαρτάται απόλυτα από τη στρατηγική.
Η λύση του Nim είναι πλήρης: χρησιμοποιεί δυαδική αναπαράσταση και την έννοια του nim-sum (δυαδικό XOR).
Αυτό το παιχνίδι είναι απολύτως αναλυμένο· ξέρουμε πάντα ποιος κερδίζει αν παίξει σωστά.
Το Παιχνίδι Chomp (ή Northeast / Gnim)
Το παιχνίδι Chomp παρουσιάζει διαφορετική εικόνα. Παίζεται σε ένα ορθογώνιο πλέγμα από τετράγωνα (π.χ. m × n). Το τετράγωνο (1,1) στην κάτω-αριστερή γωνία είναι δηλητηριασμένο: όποιος το πάρει χάνει.
Κάθε παίκτης, όταν επιλέγει ένα τετράγωνο, «αφαιρεί» αυτό και όλα όσα βρίσκονται δεξιά, πάνω ή πάνω-δεξιά από αυτό (σαν να "τρώει" ένα κομμάτι από σοκολάτα).
Είναι εύκολο να αποδειχθεί ότι ο πρώτος παίκτης έχει πάντα νικηφόρα στρατηγική. Η απόδειξη βασίζεται στο Θεώρημα του Zermelo και στη λογική των λογικών ποσοδεικτών:
Αν η πρώτη κίνηση ήταν χαμένη, ο δεύτερος παίκτης θα μπορούσε να την «αντιγράψει» και να την χρησιμοποιήσει για να κερδίσει. Αυτό είναι αδύνατο. Άρα υπάρχει κίνηση πρώτου παίκτη που οδηγεί σε νίκη.
Ωστόσο, η απόδειξη είναι μη-κατασκευαστική.
Δηλαδή: γνωρίζουμε ότι υπάρχει νικηφόρα στρατηγική για τον πρώτο παίκτη,
αλλά δεν γνωρίζουμε ποια είναι στις περισσότερες περιπτώσεις.
Μέχρι σήμερα:
-
Για τετράγωνες διατάξεις (n × n) γνωρίζουμε ότι η κίνηση (2,2) είναι σωστή.
-
Για μικρά πλέγματα (όπως 3 × 4) έχουν βρεθεί κερδισμένες κινήσεις με χειροκίνητη ή υπολογιστική ανάλυση.
-
Για μεγαλύτερα πλέγματα, το πρόβλημα παραμένει ανοικτό.
Το Chomp είναι έτσι ένα παράδειγμα όπου:
-
Η θεωρία δίνει απάντηση ύπαρξης.
-
Η πρακτική στρατηγική παραμένει άγνωστη.
Αυτό το καθιστά χαρακτηριστικό πρόβλημα στη σύγχρονη μαθηματική λογική, στρατηγική και υπολογιστική πολυπλοκότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου