
Η συζήτηση αυτή ήταν αναμενόμενη. Δεν ήταν όμως και η πιο ουσιαστική. Γιατί το πραγματικό πρόβλημα, για πολλούς υποψηφίους, δεν ήταν αν γνώριζαν τα Μαθηματικά, αλλά αν μπορούσαν να καταλάβουν τι ακριβώς τους ζητούσε το θέμα και από πού έπρεπε να ξεκινήσουν.
Τα θέματα των Μαθηματικών Προσανατολισμού δεν σχεδιάζονταν για να αιφνιδιάσουν. Σχεδιάζονταν για να ελέγξουν αν ο μαθητής μπορούσε να διαβάσει σωστά μια εκφώνηση, να ξεχωρίσει το βασικό από το δευτερεύον και να οργανώσει τη σκέψη του με λογική σειρά.
Αυτό ακριβώς επιχειρεί το παρόν άρθρο: όχι να παρουσιάσει λύσεις, αλλά να δείξει πώς «διαβάζονταν» τα θέματα του 2025.
ΘΕΜΑ Α – Εκεί που φαινόταν αν «μιλούσες» μαθηματικά
Το Θέμα Α δεν ήταν το πιο εντυπωσιακό. Ήταν όμως ίσως το πιο αποκαλυπτικό.
Εκεί δεν υπήρχαν κόλπα ούτε υπολογισμοί. Υπήρχε ένα και μόνο ερώτημα στο βάθος: γνώριζε ο υποψήφιος τι σήμαιναν οι λέξεις που χρησιμοποιούσε;
Όταν η εκφώνηση ζητούσε «να αποδείξετε», αυτό δεν ήταν τυπική λεπτομέρεια. Σήμαινε ότι δεν αρκούσε το τελικό συμπέρασμα· έπρεπε να φανεί ο δρόμος που οδηγούσε σε αυτό.
Το κομμάτι Σωστό–Λάθος δεν εξέταζε μνήμη. Εξέταζε προσεκτική ανάγνωση και εννοιολογική ακρίβεια. Μικρές διαφορές στη διατύπωση έκαναν τη διαφορά.
ΘΕΜΑ Β – Όχι δύσκολο, αλλά δομημένο
Το Θέμα Β του 2025 δεν προσπαθούσε να εντυπωσιάσει με δυσκολία. Ήταν από εκείνα τα θέματα που «άνοιγαν» όσο περισσότερο τα παρατηρούσε κανείς.
Το πρώτο ερώτημα ήταν καθοριστικό. Δεν υπήρχε απλώς για να ελεγχθεί μια γνώση, αλλά για να στηρίξει όλη τη συνέχεια του θέματος.
Όποιος το αντιμετώπιζε πρόχειρα, δυσκολευόταν στα επόμενα, όχι επειδή αυτά ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά, αλλά επειδή χανόταν η λογική ακολουθία.
Το τελευταίο ερώτημα δεν ζητούσε απλώς υπολογισμό, αλλά κατανόηση της γεωμετρικής σχέσης που περιγραφόταν.
ΘΕΜΑ Γ – Κατανόηση, όχι μηχανισμός
Το Θέμα Γ ξεχώριζε τους μαθητές που «εκτελούσαν» από εκείνους που πραγματικά καταλάβαιναν.
Η πρώτη ερώτηση λειτουργούσε σαν καθρέφτης: αποκάλυπτε αν είχαν ξεκαθαριστεί βασικές έννοιες, όπως η συνέχεια και η παραγωγισιμότητα.
Στη συνέχεια, η μελέτη της συνάρτησης απαιτούσε σωστή ανάγνωση της συμπεριφοράς της, ιδίως στο άπειρο, και προσοχή στις λεπτομέρειες.
Το ερώτημα με το κινητό δεν έφερνε κάτι εξωτικό. Ζητούσε σωστή μετάφραση μιας φυσικής περιγραφής σε μαθηματική σκέψη.
ΘΕΜΑ Δ – Εκεί που μετρούσε η συνοχή
Το Θέμα Δ δεν αιφνιδίαζε. Από την αρχή δήλωνε τι ζητούσε: προσοχή, υπομονή και καθαρή σκέψη.
Τα ερωτήματα δεν στέκονταν ανεξάρτητα. Το ένα οδηγούσε φυσικά στο επόμενο. Όποιος αντιλαμβανόταν αυτή τη συνοχή, ένιωθε ότι το θέμα τον καθοδηγούσε.
Το τελευταίο ερώτημα δεν απαιτούσε εξαντλητικούς υπολογισμούς, αλλά εκτίμηση και σωστή αξιοποίηση όσων είχαν ήδη προκύψει.
Κλείνοντας
Τα θέματα Μαθηματικών Προσανατολισμού των Πανελλαδικών του 2025 δεν ζητούσαν κάτι παράλογο. Ζητούσαν όμως κάτι συγκεκριμένο: προσεκτική ανάγνωση, καθαρή σκέψη και κατανόηση κάθε βήματος.
Αυτός ο τρόπος σκέψης δεν αφορούσε μόνο τις εξετάσεις. Αφορούσε τη μαθηματική σκέψη συνολικά.
Πηγή θεμάτων Πανελλαδικών 2025:
https://www.eisatopon.gr/2025/06/2025.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου