Δευτέρα 11 Αυγούστου 2025

Ο Σωκράτης που… δεν πέθανε; – Ένα ελεατικό φιλοσοφικό παράδοξο

Το επιχείρημα

Ένας παλαιός φιλοσοφικός συλλογισμός ξεκινά από την απλή ιδέα της γέννησης και του θανάτου και καταλήγει σε ένα εντυπωσιακό, αλλά και προκλητικό, συμπέρασμα: ότι το γίγνεσθαι (η έλευση στην ύπαρξη) και η φθορά (η παύση της ύπαρξης) δεν υπάρχουν πραγματικά.

Συνοπτικά, το επιχείρημα λέει:

  1. Η γέννηση

    • Αν ο Σωκράτης “έγινε” όταν δεν υπήρχε, τότε είναι ταυτόχρονα υπαρκτός (αφού “έγινε”) και ανύπαρκτος (αφού υποτίθεται ότι δεν υπήρχε).

    • Αν “έγινε” όταν υπήρχε ήδη, τότε σημαίνει ότι έγινε δύο φορές — κάτι παράλογο.

  2. Ο θάνατος

    • Αν πέθανε όταν ζούσε, τότε θα ήταν ταυτόχρονα ζωντανός και νεκρός.

    • Αν πέθανε όταν είχε ήδη πεθάνει, τότε πέθανε δύο φορές.

Συμπέρασμα: Ο Σωκράτης ούτε γεννήθηκε (με την έννοια του γίγνεσθαι) ούτε πέθανε (με την έννοια της φθοράς). Και άρα, κατά προέκταση, τίποτε δεν γίνεται ή φθείρεται.


Φιλοσοφικό υπόβαθρο

Αυτό το είδος συλλογισμού προέρχεται από την Ελεατική Σχολή της αρχαίας Ελλάδας, με κύριους εκφραστές τον Παραμενίδη και τον Ζήνωνα τον Ελεάτη. Οι Ελεάτες υποστήριζαν ότι η πραγματικότητα είναι μία, αγέννητη και άφθαρτη, και ότι η αλλαγή είναι απλώς φαινόμενο που πηγάζει από την πλάνη των αισθήσεων.

Με τη βοήθεια λογικών παραδόξων, όπως αυτό, ήθελαν να δείξουν ότι η κοινή αντίληψη περί “δημιουργίας” και “καταστροφής” είναι ασυνεπής, αν την αναλύσουμε αυστηρά.


Γιατί έχει σημασία σήμερα;

Αν και η καθημερινή εμπειρία μας δείχνει αλλαγή, γέννηση και θάνατο, τέτοιου είδους επιχειρήματα μας υπενθυμίζουν ότι:

  • Η γλώσσα μπορεί να μας οδηγήσει σε λογικές αντιφάσεις.

  • Οι έννοιες που θεωρούμε αυτονόητες αξίζει να αναλύονται προσεκτικά.

  • Τα φιλοσοφικά παράδοξα μπορούν να είναι εξίσου προκλητικά με τα μαθηματικά.


📌 Σχόλιο: Αν και η λογική αλυσίδα του παραδόξου είναι “ατσαλάκωτη” τυπικά, το συμπέρασμα δεν σημαίνει ότι στην πραγματικότητα ο Σωκράτης… είναι ακόμη ζωντανός! Είναι εργαλείο φιλοσοφικής διερεύνησης και όχι κυριολεκτική δήλωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

>