Το επιχείρημα
Ένας παλαιός φιλοσοφικός συλλογισμός ξεκινά από την απλή ιδέα της γέννησης και του θανάτου και καταλήγει σε ένα εντυπωσιακό, αλλά και προκλητικό, συμπέρασμα: ότι το γίγνεσθαι (η έλευση στην ύπαρξη) και η φθορά (η παύση της ύπαρξης) δεν υπάρχουν πραγματικά.
Συνοπτικά, το επιχείρημα λέει:
-
Η γέννηση
-
Ο θάνατος
-
Αν πέθανε όταν ζούσε, τότε θα ήταν ταυτόχρονα ζωντανός και νεκρός.
-
Αν πέθανε όταν είχε ήδη πεθάνει, τότε πέθανε δύο φορές.
-
Συμπέρασμα: Ο Σωκράτης ούτε γεννήθηκε (με την έννοια του γίγνεσθαι) ούτε πέθανε (με την έννοια της φθοράς). Και άρα, κατά προέκταση, τίποτε δεν γίνεται ή φθείρεται.
Φιλοσοφικό υπόβαθρο
Αυτό το είδος συλλογισμού προέρχεται από την Ελεατική Σχολή της αρχαίας Ελλάδας, με κύριους εκφραστές τον Παραμενίδη και τον Ζήνωνα τον Ελεάτη. Οι Ελεάτες υποστήριζαν ότι η πραγματικότητα είναι μία, αγέννητη και άφθαρτη, και ότι η αλλαγή είναι απλώς φαινόμενο που πηγάζει από την πλάνη των αισθήσεων.
Με τη βοήθεια λογικών παραδόξων, όπως αυτό, ήθελαν να δείξουν ότι η κοινή αντίληψη περί “δημιουργίας” και “καταστροφής” είναι ασυνεπής, αν την αναλύσουμε αυστηρά.
Γιατί έχει σημασία σήμερα;
Αν και η καθημερινή εμπειρία μας δείχνει αλλαγή, γέννηση και θάνατο, τέτοιου είδους επιχειρήματα μας υπενθυμίζουν ότι:
-
Η γλώσσα μπορεί να μας οδηγήσει σε λογικές αντιφάσεις.
-
Οι έννοιες που θεωρούμε αυτονόητες αξίζει να αναλύονται προσεκτικά.
-
Τα φιλοσοφικά παράδοξα μπορούν να είναι εξίσου προκλητικά με τα μαθηματικά.
📌 Σχόλιο: Αν και η λογική αλυσίδα του παραδόξου είναι “ατσαλάκωτη” τυπικά, το συμπέρασμα δεν σημαίνει ότι στην πραγματικότητα ο Σωκράτης… είναι ακόμη ζωντανός! Είναι εργαλείο φιλοσοφικής διερεύνησης και όχι κυριολεκτική δήλωση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου