Όταν η μουσική δομή αποκαλύπτει μαθηματική αυτοομοιότητα
«Είναι εύκολο να παίξεις οποιοδήποτε μουσικό όργανο: το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να αγγίξεις το σωστό πλήκτρο την κατάλληλη στιγμή και το όργανο θα παίξει μόνο του.»
Ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ δεν είναι μόνο ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της Δυτικής μουσικής παράδοσης. Είναι και μια ιδιοφυΐα που, χωρίς να το γνωρίζει, εφάρμοζε με μαθηματική ακρίβεια δομές που θα χαρακτηρίζονταν σήμερα ως φράκταλ. Μια τέτοια δομή παρατηρείται στη Σουίτα για Βιολοντσέλο Αρ. 3 σε ντο μείζονα, και συγκεκριμένα στο πρώτο Bourrée.
🎵 Η Μουσική ως Ιεραρχική Γλώσσα
Η μουσική φράση, όπως και η γλωσσική πρόταση, βασίζεται σε μοτίβα που «κάνουν αίσθηση» στο ανθρώπινο αυτί. Το συγκεκριμένο τμήμα του Bourrée, αναλύεται ως μοτίβο AAB, όπου:
-
Τα δύο πρώτα τμήματα (A, A) είναι σύντομα και σχεδόν πανομοιότυπα.
-
Το τρίτο (B) είναι διπλάσιο σε διάρκεια και λειτουργεί ως αντίθεση αλλά και ολοκλήρωση.
Αυτό το μοτίβο — μικρές μονάδες που ενώνονται σε μεγαλύτερες, οι οποίες με τη σειρά τους ενώνονται ξανά — θυμίζει έντονα την αυτο-ομοιότητα που βρίσκουμε στα φράκταλ.
🧮 Από τον Μπαχ στον Κάντορ
Ο Γκέοργκ Κάντορ, θεμελιωτής της θεωρίας συνόλων, εισήγαγε το σύνολο του Κάντορ — ένα καθαρό μαθηματικό φράκταλ, το οποίο προκύπτει από την επαναληπτική αφαίρεση του μεσαίου τρίτου ενός διαστήματος. Το αποτέλεσμα είναι ένα σύνολο με άπειρα σημεία αλλά μηδενικό μέτρο, που εμφανίζει αυτο-ομοιότητα σε κάθε κλίμακα.
Με παρόμοιο τρόπο, στο Bourrée του Μπαχ βλέπουμε:
-
Φράσεις που επαναλαμβάνονται σε μικρότερες και μεγαλύτερες χρονικές διάρκειες.
-
Ρυθμικά και μελωδικά μοτίβα που ενσωματώνονται το ένα μέσα στο άλλο.
-
Κλιμάκωση που ικανοποιεί νόμο δύναμης — όπως ακριβώς στα φράκταλ.
📐 Φράκταλ Δομή στη Σουίτα
Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Fractals, η αρχιτεκτονική των πρώτων 16 μέτρων του έργου ακολουθεί μια μαθηματικά μετρήσιμη ιεραρχία:
-
Οι μουσικές «μονάδες» διπλασιάζονται σε διάρκεια,
-
δημιουργώντας επίπεδα που θυμίζουν δέντρο ή επανάληψη fractal τύπου,
-
και διατηρούν ρυθμική και θεματική αυτοομοιότητα.
Το αυτί μας συλλαμβάνει αυτή την επανάληψη ασυνείδητα, δημιουργώντας την αίσθηση συνοχής, συμμετρίας και έκπληξης ταυτόχρονα.
🎼 Η Τέχνη της Αναδρομής
🧩 Συμπέρασμα
Η Σουίτα για Βιολοντσέλο Αρ. 3 του Μπαχ δεν είναι απλώς ένα μουσικό αριστούργημα. Είναι και ένα παράδειγμα του πώς η φύση της δημιουργίας — είτε μουσική είτε μαθηματική — βασίζεται σε επαναλαμβανόμενα μοτίβα, ιεραρχία και αυτοομοιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου