Μια Απλή Ερώτηση που Αποκαλύπτει Βαθιές Μαθηματικές Έννοιες
Στον κόσμο της μαθηματικής εκπαίδευσης, συχνά αντιμετωπίζουμε καταστάσεις που φαίνονται απλές στην επιφάνεια, αλλά κρύβουν πολύπλοκες εννοιολογικές διαστάσεις.
Ένα τέτοιο παράδειγμα προέκυψε από μια συζήτηση γονέα και παιδιού σχετικά με τη δραστηριότητα: την οργάνωση βραχιολιών σε στοίβες.
Όταν ένα παιδί οργάνωσε 12 βραχιόλια σε 4 στοίβες των 3, ποια μαθηματική πράξη εκτέλεσε;
Διαίρεσε το 12 με το 3 ή το 12 με το 4;
Αυτό μας οδηγεί σε μια βαθύτερη κατανόηση δύο θεμελιωδών μοντέλων διαίρεσης.
Το Αρχικό Πρόβλημα: Δύο Οπτικές για την Ίδια Δραστηριότητα
Ένα παιδί 8 ετών είχε 12 βραχιόλια και τα οργάνωσε σε 4 στοίβες με 3 βραχιόλια η καθεμία.
-
Η άποψη του πατέρα:Το παιδί έκανε
δηλαδή “βρήκε πόσες στοίβες μπορεί να φτιάξει με 3 βραχιόλια η κάθε μία”.
-
Η εναλλακτική άποψη:Το παιδί έκανε
δηλαδή “χώρισε τα 12 βραχιόλια σε 4 ίσες στοίβες και βρήκε πόσα έχει η καθεμία”.
Η Επιβεβαίωση με Δεύτερο Πείραμα
Για να δοκιμάσει την άποψή του, ο πατέρας ζήτησε από την κόρη του να φτιάξει στοίβες από τα 12 βραχιόλια, αλλά αυτή τη φορά με 2 βραχιόλια ανά στοίβα.
Το παιδί δημιούργησε 6 στοίβες των 2, επιβεβαιώνοντας το μοντέλο:
Οι Δύο Τύποι Διαίρεσης
1. Συγκεντρωτική Διαίρεση (Quotitive Division)
Απαντά στην ερώτηση:
«Πόσες ομάδες συγκεκριμένου μεγέθους μπορώ να φτιάξω;»
Χαρακτηριστικά:
-
Γνωρίζουμε το μέγεθος κάθε ομάδας
-
Αναζητούμε τον αριθμό των ομάδων
-
Τυπικά εμφανίζεται σε προβλήματα ομαδοποίησης
Παράδειγμα:
Έχω 48 μαθητές και θέλω να φτιάξω ομάδες των 8.
Άρα, 6 ομάδες.
2. Μεριστική Διαίρεση (Partitive Division)
Απαντά στην ερώτηση:
«Πόσα στοιχεία θα έχει κάθε ομάδα αν τα μοιράσω ίσα;»
Χαρακτηριστικά:
-
Γνωρίζουμε τον αριθμό των ομάδων
-
Αναζητούμε το μέγεθος κάθε ομάδας
-
Τυπικά εμφανίζεται σε προβλήματα μοιράσματος
Παράδειγμα:
Έχω 48 μαθητές και θέλω να τους χωρίσω σε 6 ίσες ομάδες.
Άρα, 8 μαθητές ανά ομάδα.
Εκπαιδευτικές Επιπτώσεις
-
Γλωσσική ΑσάφειαΗ φράση “διαίρεσε το Α με το Β” μπορεί να προκαλέσει σύγχυση, γιατί δεν ξεκαθαρίζει αν η πρόθεση είναι ομαδοποίηση ή μοίρασμα.
-
Σημασία ΠρόθεσηςΗ ίδια πράξη διαίρεσης μπορεί να ερμηνευτεί διαφορετικά, ανάλογα με το πλαίσιο.
Συμπέρασμα
Η διάκριση ανάμεσα σε συγκεντρωτική και μεριστική διαίρεση δεν είναι μόνο θεωρητική.
Μας βοηθά να κατανοούμε βαθύτερα τη μαθηματική σκέψη των παιδιών και να προσαρμόζουμε τη διδασκαλία μας για να αποφεύγονται παρανοήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου